تبلیغات
.::Fun Of Iran::.

  • Archive
  • Contact
توضیحات : دوستان امیدوارم لحظات خوبی رو در این وبلاگ سپری كنید. هر كی خواست تبادل لینك كنه اول ما رو به اسم "Fun Of Iran" لینك كنه بعد به ما خبر بده تا لینكش كنیم "نظر هم یادتون نره"
منوی اصلی
نظرسنجی
به نظر شما چه نوع مطالبی در وبلاگ بیشتر قرار بدیم؟

درباره ما

دوستان امیدوارم لحظات خوبی رو در این وبلاگ سپری كنید. هر كی خواست تبادل لینك كنه اول ما رو به اسم "Fun Of Iran" لینك كنه بعد به ما خبر بده تا لینكش كنیم "نظر هم یادتون نره"
ایجاد کننده وبلاگ : mohammadreza pourmoosavi

این صفحه را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب

آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :




سه شنبه 16 فروردین 1390 - 10:14 ق.ظ
نویسنده : ali gheysari | دسته بندی : ترفند رایانه ,

 
  

ایجاد ویژگی آیکونی در یک شئ برای اینکه بتواند به خوبی مفهوم و هدف کاربرد آن را برساند کار بسیار سختی است، خصوصا زمانی که این طرح باید به ابعاد 48×48 با شئ به ابعاد 256×256 طراحی شود. 
یک آیکن به یادماندنی و کاربردی زیبا، دارای شکل و ساختار آیکونی، معنادار و کاربردی می باشد. در اینجا 10 نکته مهم در مورد چگونگی خلق و طراحی آیکون های برجسته و حرفه ای برای شما گردآوری شده است. 


1. خصوصیات و ویژگی های شئ را بررسی کنید 
یکی از مهم ترین جنبه های طراحی آیکن خلق آیکونی است که به سرعت قابل تشخیص و فهم باشد. این آیکون مربوط به هر چیزی که باشد باید در اولین نگاه هدف آن آیکون را به بیننده برساند. 
در یک آموزش طراحی آیکون، استادان طراحی آیکون Vu و Min Tran در مورد فرایند طراحی آیکون یک مداد بحث می کنند. 

" کشیدن یک آیکون به معنی کشیدن ویژگی های بارز و نوعی آن شئ است بطوری که بتواند توسط آن آیکون مفهوم و نکات دقیق آن را به نمایش بگذارد. احتمالا می دانید که برای انتخاب سه نوع مداد وجود دارد: 
1. مداد با بدنه منشور شکل با انتهای صاف و دارای روکش 
2. مداد با بدنه منشور شکل که در انتهای آن یک پاکن و یک حلقه فلزی قرار دارد. 
3. مداد استوانه ای شکل بدون پاکن 
ما نوع دوم این مدادها را برای طراحی پاکن در نظر گرفته ایم چون جزییات لازم برای طراحی را داراست و تشخیص آن توسط بیننده آسان تر است." 


گاهی بهتر است شکل پیچیده تر یک شئ را انتخاب کنیم چون آن وقت آیتم های مشابه و مشترک کمتری با سایر اشیا دارد و آن شئ راحت تر قابل تشخیص خواهد بود. اشیا استوانه ای نوک تیز زیادی شبیه مداد وجود دارند (خودکار، ماژیک و قلم) که در سازهای کوچک اصلا قابل تمیز دادن نیستند، اما یک مداد منشور شکل با پاکن و حلقه فلزی که در انتهای آن قرار دارد کاملا قابل تشخیص است و این مشخصه آن را به یک شئ با قابلیت آیکون شدن تبدیل می کند. 

 

2. آیکون ها را ساده و کاربردی طراحی کنید تا با پروژه های مختلف هماهنگ باشد 
کلید مهم و ارشمند در فرایند طراحی آیکون، طرای آیکون های ساده و هوشمندانه و کاربردی است تا از این طریق به یک حالت قطعی و نهایی رسید. این کار کمک می کند تا آیکون ها کاربردی تر و مفید تر شوند و بتوان از آن ها در پروژه های مختلف استفاده کرد. اگر آیکون ها این دو ویژگی را با هم داشته باشند پتانسیل جذب مشتری و بازار فروش آن ها بیشتر خواهد بود. 


" نظر به حرف و گرایشات، ما احساس کردیم که طراحی ها را ساده و ابتدایی خلق کنیم، در نتیجه آن ها می توانند هدف اصلی و اولیه خود را برآورده نمایند: برای اینکه هماهنگی خوب و مطلوبی در پروژه ایجاد شود جزییات آن باید به اندازه لازم طبیعی به نظر برسند. این مسیری است که ما آن را دنبال می کنیم. "

    

3. از یک منبع نور ثابت استفاده کنید 
نکته کاربردی و مفیدی که در هنگام طراحی چند آیکون برای یک پکیج وجود دارد، ایجاد ثبات بین آن ها است، نه تنها در سبک و حالت بلکه در جزییاتی از قبیل منبع نور. هر چند این موضوع به عنوان یک عامل ثانویه در طراحی در نظر گرفته می شود، اما هر نوع عدم تطابق و تناسب در یکی از آیکون های موجود در یک پکیج کیفیت مجموعه آیکون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 
در این راستا می خواهیم آیکون های ویندوز ویستا را مورد بررسی قرار دهیم، در اینجا ذکر شده که چگونه منبع نور بین سیستم های اجرایی تغییر کرده است، اما منبع نور در هر سری از آیکون ها ثابت باقی مانده است. 

" در آیکون های ویستا، وجود سایه ها دلالت بر واقعی بودن آن ها دارند و عمقی که در هر یک از آیکون ها وجود دارد درست مانند همیان چیزی است که در جهان واقعی آن را می بینیم. آیکون های ویستا مانند آیکون های ویندوز XP مسطح و دارای drop shadow نیستند. منبع نور نیز در آیکون های ویستا کاملا فرق دارد. حالا همه اشیا مستقیما رو به منبع نور هستند. از ویندوز 95 تا ویندوز XP منبع نور روی همه آیکون ها همیشه از قسمت بالای سمت چپ تابیده می شد و اشیا در جهت عکس چرخش عقربه های ساعت یعنی بر خلاف جهت تابش منبع نور دوران داده می شوند. در مقایسه با آیکون های ویندوز XP و ورژن های قدیمی تر ویندوز، محل قرار گیری و نورپردازی آیکون های ویستا کاملا متفاوت و مخالف جهت آنهاست. "
 

 4. آیکون ها را با فرمت وکتور طراحی کنید 
اغلب لازم می شود که آیکون ها را در اندازه های و بردهای مختلف بکار برد، بنابراین بهتر است از ویژگی قابلیت مقیاس پذیری گرافیک های وکتور در ساخت یک طرح خوب و زیبا برای اهداف مختلف استفاده کرد. 
با استفاده از برنامه های وکتور ساز از قبیل Adobe Illustrator، هر شکل، گرادیانت و استروک که در ساخت آیکون بکار می رود قابلیت تغییر سایز به هر اندازه ای را داراست. این آموزش طراحی آیکون شما را گام به گام تا خلق یک آیکون زیبا پیش خواهد برد و به شما نشان خواهد داد چگونه با استفاده از اشکال ساده و ابتدایی و گرادیانت های ایلوستریتور می توان آیکون های زیبایی طراحی کرد.
 

شما می توانید نحوه پیاده سازی یک آیکون را در آموزش زیر مشاهده نمایید.

آموزش ایلوستریتور - طراحی یک آیکون اسلیت فیلم وکتور 

5. آیکون ها را با فرمت وکتور طراحی نکنید 
گرافیک های وکتور همیشه بهترین ابزارها برای طراحی آیکون نیستند. با توجه به اینکه بیشتر آیکون ها در سایزهای بسیار کوچک مورد استفاده قرار می گیرند، گرافیک های وکتور اغلب زمانی که rasterize می شوند فرایند باز تولید را به خوبی کنترل نمی کنند. در این موارد طراحی آیکون ها در سایزهای مشخص بهترین راه حل می باشد. 
در اینجا روش و سبک طراحان وب موسسه Firewheel Design مورد بحث قرار گرفته است: 

" وقتی شما تصویر وکتوری را انتخاب می کنید که سایز آن 24×24 است و آن را به سایز 16×16 کوچک می کنید، تغییر نسبت ها با هم هماهنگ نیستند. راهی برای اینکه بتوانید 24 پیکسل از اطلاعات را به طور عادلانه و ثابت در 16 پیکسل فضا توزیع کنید وجود ندارد. در نتیجه تصویر مات می شود. به علاوه اگر شما تصویر وکتوری را انتخاب کنید که سایز اولیه آن 24×24 است، سپس آن را به 48×48 پیکسل تغییر دهید، یعنی نسبت ها را دو برابر کرده اید. حالا دیگر خطوط یک پیکسلی ندارید، بلکه خطوط ضخیم 2 پیکسلی دارید. بنابراین با بزرگ کردن مقیاس آن خطوط ضخیم تری می شوند. "

   

6. آگهی از تفاوت های فرهنگی 
همین طور که در نکته شماره 1 ذکر شد، بدست آوردن ویژگی های آیکونیک یک شی اهمیت زیادی دارد، نکته حائز اهمیت دیگر این است که تفاوت های فرهنگی زیادی نیز در زمینه تشخیص و مفهوم هر آیتم وجود دارد. 
Turbomilk نیز 10 مورد از اشتباهاتی که در طراحی آیکون مرتکب می شویم را با مثالی از یک mailbox یا جعبه نامه گردآوری کرده است. برداشت و تشخیصی که ممکن است توسط شکل یا رنگ یک mailbox در یک کشور انجام شود، ممکن است در کشور دیگر کاملا متفاوت باشد. 

" همیشه در نظر داشتن و به حساب آوردن شرایطی که آیکون شما در آنجا مورد استفاده قرار می گیرد لازم و ضروری است. نکته مهمی که اینجا باید در نظر داشت ویژگی های ملی و قومی است. آداب و رسوم، عقاید و عرف فرهنگی، اشارات و حرکات و شرایط محیطی می تواند به صورت ریشه ای از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد. 
سعی کنید از تخیلات و تصورات کلی و عمومی و فراگیری که به سادگی برای مردم قابل تشخیص است استفاده کنید. از تمرکز روی یک جنبه ثانویه مربوط به یک عنصر خاص اجتناب کنید. برای مثال، برای یک آیکون mail یا نامه، mailbox یا جعبه نامه روستایی یا رعیتی کمتر از یک مهر پست قابل تشخیص و شناسایی است. " 
نکته: وقتی در حال طراحی آیکون هایی هستید که در ارتباط با علائم هشدار دهنده و علائم عبور و مرور هستند به این نکته بیشتر توجه کنید، چون آن ها از کشوری به کشور دیگر کاملا با هم فرق می کنند.

   

7. از ترکیب های رنگ نامعمول استفاده کنید 
استفاده از رنگ های گیرا و اشکال جذاب که شئ را تقویت کنند می تواند به برجسته شدن و تاثیرگذاری آیکون کمک کند. به یاد داشته باشید که آیکون ها به ندرت در پس زمینه های تک رنگ به نمایش گذاشته می شوند. برای ایجاد یک افکت نهایی پویاتر حتما به سایه ها و درخشندگی تصویر توجه داشته باشید. 
Jasper Hauser طراح آیکون Camino مواردی را که باعث خوب شدن طراحی یک آیکون می شوند ذکر کرده است. 

" اصولا دو عنصر در طراحی یک آیکون مناسب و مطلوب نقش دارند: 1) شکل. 2) استفاده از رنگ مناسب. اگر به آیکون Appzapper نگاه کنید خواهید دید که 1) دارای یک شکل اصلی و اولیه است و 2) در آن از رنگ های و ترکیبات نا همگون استفاده شده است. "
 
 

8. آیکونی طراحی کنید که مانند مقیاس های کوچک در فرمت های بزرگ کارایی داشته باشد
همین طور که قبلا گفته شد طراحان آیکون باید در خلق آیکون های خود مقیاس های کوچک را در نظر بگیرند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی طراحان نیز باید کاربرد آیکون ها را در سایزهای بزرگ از حد استاندارد در دستور کار خود قرار دهند. نمونه ای از این تغییر در ویندوز ویستا اتفاق افتاده است، طوریکه مقیاس آیکون ها را می توان تا 256px افزایش داد. در مصاحبه ای با Brian Brasher، یکی از هنرمندان و طراحان موسسه Firewheel Design، از او سوال شده: 

" نظر شما راجع به تغییر به سمت آیکون ها بزرگتر و راه حل آن چیست؟ 
برایان: آیکون های بزرگتر یعنی جزییات بیشتر، که این به معنای تجربه بیشتر و پربار تر در GUI می باشد، که این به مثابه محدودیت های بیشتر است که در سر راه طراح یک آیکون مشخص و مطلوب قرار می گیرد. متاسفانه، صرف نظر و بیرون انداختن این محدودیت ها یعنی تعداد زیادی آیکون که در سایز کامل خود زیبا و جذاب و در سایز 32×32 و پایین تر مات و بد شکل خواهند بود. این مانند یک شمشیر دولبه می باشد. این حتما صدمه زننده خواهد بود. "

  

9. فرایند طراحی تان را با دقت برنامه ریزی کنید 
برنامه ریزی و کشیدن طرح اولیه یکی از فرایندهای رایج در طراحی آیکون است. فهرست کردن ایده های اولیه روی یک کاغذ به پیشرفت یک فرایند کمک زیادی می کند. به دلیل اینکه طراحی یک آیکون باید مطابق با یک سری نسبت ها و اندازه ها باشد و در کنار آن دارای ویژگی شمایلی یا آیکونیک باشد و بلافاصله نیز قابل تشخیص باشد، بنابراین طرح ریزی اولیه اهمیت زیادی پیدا می کند. 
Michael Matas، یکی از طراحان و گرافیست هایی که برای Mac OS X آیکون طراحی می کند، تجارب کاری خود را به اشتراک گذاشته است: 

" من همیشه کارم را روی یک وایت برد سفید آغاز می کنم. ابتدا ایده های مختلفی که در ذهنم وجود دارد را می کشم و در پایان یک وایت برد کاملا سیاه دارم.وقتی به یک طرح زیبا و مناسب دست پیدا کردم، شروع به کشیدن طرح اولیه آیکون و زاویه ای که قرار است آن آیکون از آن دیده شود می کنم. در سایت گوگل تصاویر مورد نظرم را جستجو می کنم و سعی می کنم بهترین تصویر را برای شی که می خواهم بکشم انتخاب کنم. من هر چیزی را که به نظرم خوب است دانلود و آن را در فتوشاپ باز می کنم، سپس یک فایل فتوشاپ باز کرده و شروع به کشیدن آیکون کرده و درون آن را با تصاویری که دانلود کردم احاطه می کنم. دلیل استفاده من از تصاویر این است که آن ها به من کمک می کنند تا ایده ای چگونگی کاربرد بافت ها و اشکال بدست آورم. اما همیشه سعی می کنم تا حد امکان برای الهام گرفتن به اجسام و اشیای واقعی نگاه کنم. "

 
10. برای آیکون خود یک شبیه سازی روشن و واضح ایجاد کنید 
وظیفه یک آیکون نشان دادن عملکرد یا ایده به شکل و فرم یک سمبل یا نشانه گرافیکی می باشد. بنابراین شکل یا ایده ی شکلی یک ایکون نقش حیاتی در ترجمه و برگرداندن سریع عملکرد یا ایده به کاربر ایفا می کنند. وقتی وظیفه طراحی آیکون های Macinstruct به عهده یک تیم طراحی گذاشته شد، آن ها دامنه ای از آشکال را  گردآوری کردند تا سختی آموزش آنلاین خود را نشان دهند.  

" شاید سخت ترین بخش طراحی یک آیکون سنجش آموزش ما بود ما به روشی نیاز داشتیم تا از طریق آن میزان سختی آموزش های مان را اندازه گیری کنیم که در عین حال آن روش در نوع خود ابتکاری و تاثیر گذار هم باشد. بعد از گذشت چند روز از بارش مغزی که در ذهن همه ما اتفاق افتاد، به ایده های زیر دست پیدا کردیم: 
- دماسنج: آموزش های آسان سرد، متوسط ها معتدل و آموزش ها سخت گرم هستند 
-چراغ های راهنمایی و رانندگی: سبز برای آسان، نارنجی برای متوسط و قرمز برای سخت 
- کمربندهای کاراته: کمربندهای سفید، نارنجی و سیاه، مطابق با سطوح مهارتی کاراته 
- Puzzles: یک پازل با 1 قطعه کناری. قطعات و بخش های کوچک تر برابر با سخت تر ها
- Aviation themes (مضامین هوانوردی): عینک پرواز برای آسان، بند چرمی قدیمی و عینک پرواز برای متوسط و کلاه ایمنی خلبان و ماسک برای سخت 
- Engineering Images (تصاویر مهندسی): یک تخته مدار جریان دست ساز، یک تخته مدار و تعدادی ابزار و اسیلوسکوپ یا نوسان نگار 
در پایان همه این ایده ها را با هم در آمیختیم. همه موافق بودند که استفاده از محافظ های جیبی برای نشان دادن سختی ایده مناسب و خوبی است. "






افزایش آمار